Gjør du mer skade enn nytte med din søkeordsstrategi

Gjør du mer skade enn nytte med din søkeordsstrategi?

Går du i fella og bruker søkeordet for mange ganger når du skriver på nett?

Riktig bruk av søkeord for søkemotoroptimalisering kan være vanskelig. Bruker du søkeordet for få ganger risikerer du å gå glipp av muligheter. Bruker du det for mange ganger, risikerer du å bli straffet av søkemotorene.

 

Overdreven bruk av søkeord skader strategien din

Overdreven bruk av søkeord, eller “keyword stuffing” brukes for å beskrive en teknikk hvor man prøver å manipulere et nettsteds rangering ved å gjenta et eller flere søkeord flere ganger i teksten på en nettside. Et eksempel på dette kan være:

Trenger du billig forsikring? Vi har billig forsikring. Kontakt oss for tilbud på billig forsikring. Overdreven bruk av søkeord kan skade nettstedet ditt.

Det kan være fristende å skrive inn det viktigste søkeordet flere ganger, men denne strategien vil ikke lønne seg. Når du lager innhold til en nettside, bør din idealkunde ha fokus i form av relevant innhold og brukervennlig struktur. Når søkemotorene rangerer nettsider, ser de først og fremst på brukeropplevelsen. Søkemotorene vil rangere nettsider med god flyt og struktur. Overdreven bruk av søkeord på nettsider fører til en negativ brukeropplevelse og kan derfor skade nettstedets rangering.

 

Hvordan skal søkeord brukes?

Når du skriver på nettstedet ditt, fokuser heller på å skape nyttig og informasjonsrikt innhold som bruker søkeord på en mer naturlig måte. Teksten som står på nettsiden skal føles naturlig og tilføre en verdi for kunden. Søkeord skal definitivt være med, men ikke uten kontekst for leseren. Meningene rundt hvor ofte søkeordene skal være med varierer, men ha det som en regel å prøve å unngå repetisjon og kun inkludere søkeord som er relevante for temaet på nettsiden. Å legge inn “long-tail-keywords” er en god måte å hindre dette på.

 

Kort oppsummert

Den beste måten å unngå overdreven bruk av søkeord, er å glemme at det eksisterer og i stedet fokusere på å skape innhold som er interessant for kunden/målgruppen og som bruker søkeordet ditt naturlig.

 

Gode SEO- verktøy

Amerikanske Moz er et analyseverktøy spesielt utviklet for innholdsmarkedsføring og søkemotoroptimalisering. Ved å legge inn URL og valgt søkeord, kan du se hvordan siden er optimalisert for søkeordet ditt. Har du brukt søkeordet ditt for mye, vil verktøyet si ifra.

Bruker du et system fra Wordpress, kan du legge inn Yoast SEO som en plug-in. I gratisversjonen kan du legge inn et søkeord, mens du i premium- versjonen kan du legge inn to beslektede søkeord på en destinasjonsside. Yoast vil si ifra om du har brukt søkeordet for mange ganger.

Sist oppdatert: 19.oktober 2017

Ønsker du å få mer informasjon om SEO? 

 

Les mer om SEO her!

Flere blogginnlegg