markedsstrategi.jpeg

Hvorfor utarbeide markedsplaner?

Maren Aarstad

Markedsstrategien danner grunnlaget for en markedsplan og gir retningslinjer for hvilke markedsaktiviteter din bedrift skal gjennomføre. En god markedsstrategi krever at man er i stand til å kombinere markedsføringens målsetning med selskapets helhetlige, overordnede plan. Den støtter seg til markedsundersøkelser og en god produktmiks for å optimalisere profitten, i tillegg til å opprettholde og forsterke bedriftens posisjon i markedet.

Markedsplan

Markedsplanen består av et sett med markedsføringsaktiviteter som skal bidra med at selskapet oppnår spesifikke markedsføringsmål i en gitt tidsramme. Med grunnleggende markedsundersøkelser som avdekker forbrukerens behov, kan man utarbeide en markedsplan for å øke merkevarens kjennskap i målgruppen, informere om produktets funksjoner og fordeler, og øke forbrukerens kjøpsintensjoner ved å fjerne barrierer.

Hva inneholder en markedsplan?

En markedsplan inneholder hvilke forretningsmål som bedriften din skal nå for perioden og hvilken verdi du oppnår om du når disse målene. Videre skal den inneholde en oversikt over målgrupper, budskap, KPI'er, hvilke kanaler du skal benytte og budsjett. Til sist men ikke minst må disse planene settes inn i en aktivitets- og handlingsplan. Det må også settes opp et system for effektmåling slik at vi kan måle resultatene både underveis og i etterkant.

Viktigtheten av riktig kanalvalg

En godt planlagt kanalmiks kan medføre synergieffekter på tvers av kanaler. Det finnes et mangfold av kanaler å velge i, og alle har forskjellig funksjon og effekt. I Trygg Media er vi opptatt av å bistå kundene våre med hvordan man skal distribuere markedsbudsjettet ut fra å oppnå optimal nytteverdi av annonseringen i henhold til målsetningen med markedsføringen, uansett budsjettstørrelse.

På detaljnivå dreier det seg om aktiviteter på internett, sosiale medier, forum og blogger, Digitale Boards (bybilde/kjøpesentre/kollektive knutepunkter), TV, kino, radio, og print (avis/magasin). Det er essensielt å identifisere hvilke kanaler som gir best eksponering for den antatte målgruppen. Videre må man utnytte kanalens funksjoner og virkemidler, for å oppnå sin målsetning.

Les mer om hvilke kanaler du bør velge her

En god markedsplan gir konkurransefortrinn

Trygg Media har lang erfaring med å bygge hensiktsmessige markedsplaner for våre kunder, og vi er dedikerte i å videreformidle hvilke konkurransefortrinn som kan genereres ved å skape synergieffekter gjennom samkjøring av hensiktsmessige markedsføringsaktiviteter, enten det gjelder merkevarebyggende aktiviteter, eller produktspesifikke og salgsfremmende aktiviteter. I veldig mange tilfeller er en veloverveid balanse mellom disse aktivitetene den mest lønnsomme.

Les mer om hvordan vi kan bistå deg og din bedrift med mediestrategi her

 

Ønsker du å vite mer om markedsstrategi? Kontakt oss her!

More Posts