pexels-photo-461077.jpeg

Hvorfor annonsere på Facebook?

Ravn Bredal

Facebook er kanskje ikke like kult og hipt som det engang var, men norske medievaner lyver ikke – det har aldri vært flere aktive nordmenn på plattformen enn det er i dag.

Facebook tilbyr en potensiell rekkevidde i Norge som kun kan matches av et fåtall andre digitale annonseringskanaler. Det er i dag omtrent 3,5 millioner aktive norske brukere på Facebook, og hele 3 millioner av disse brukerne er innom plattformen hver eneste dag. Denne rekkevidden, kombinert med en velutviklet annonseringsplattform med et hav av muligheter, gjør at Facebook bør inkluderes i mediemiksen til alle norske bedrifter som er opptatte av å holde seg konkurransedyktige i årene som kommer.

Fordelene med å annonsere på Facebook er mange

  • Facebook har svært mange aktive brukere.
    Det er med andre ord ikke lengre et spørsmål om hvorvidt du kan nå målgruppen din på Facebook, men heller snakk om hva du ønsker å kommunisere til dine potensielle kunder.
  • Annonsering gjennom Facebook gir tilgang til kraftige verktøy for målretting.
    Dette inkluderer målretting mot geografiske områder, alder, interesser og forbruksmønstre, samt en rekke andre tilgjengelige variabler. 
  • Facebook tilbyr mange ulike annonseformater, inkludert bilde- og videoannonser i ulike størrelser over flere plasseringer. I tillegg er det enkelt å annonsere på Instagram via Facebook dersom dette er ønskelig, uten at verken du eller din bedrift trenger en aktiv Instagram-konto. 

  Se episode 12 av Fluktfrekvens: "3 undervurderte annonseformater på Facebook"

  • Facebook-annonser kan tilpasses en rekke ulike målsettinger.
    Uansett om du ønsker å styrke kjennskapen til merkevaren din, øke trafikken inn til nettstedet ditt, samle flere leads fra potensielle kunder eller øke salget i nettbutikken din, kan kampanjen tilpasses og optimaliseres slik at annonseringen får det resultatet du ønsker. 
  • Facebook er en kostnadseffektiv kanal.
    Korrekt målretting gjør at du kun bruker midler på å nå brukere som er relevante for deg og din bedrift. Facebook er også en av de kanalene hvor vi potensielt klarer å skape størst verdi dersom budsjettet ditt er begrenset sammenlignet med dine konkurrenter. 
  • Annonsering på Facebook gir konkrete og målbare resultater.
    Ved korrekt bruk av sporingskoder kan du kontrollere at annonseringen gir positiv avkastning i kortsiktige salgskampanjer, og du har full oversikt over rekkevidde og spredning ved merkevarebyggende aktiviteter. Ved hjelp av enkle analyser kan du med andre ord kontrollere at annonseringen faktisk tilfører bedriften din verdi.    

   Se også episode 3 Fluktfrekvens: 3 tips for bedre Facebook-annonsering

Hvem bør satse på Facebook-annonsering?

De aller fleste bedrifter, både innenfor forbruker- og bedriftsmarkedet, kan oppnå gode resultater ved å annonsere på Facebook. Det gjelder bare å bruke mulighetene i kanalen på rett måte. Facebook kan brukes både til langsiktig merkevarebygging og kortsiktige salgsfremmende kampanjer, men suksess på Facebook avhenger av samsvar mellom målsetning, annonse, kampanjeoppsett og landingsside. En helhetlig plan fra start til slutt sikrer måloppnåelse som på sikt kan føre til varige konkurransefortrinn for samtlige bedrifter på det norske markedet.

Les også Anders sitt blogginnlegg "Bør min bedrift være på Facebook?"

Hvorfor velge oss?

Facebook-annonsering benyttes av aktører i de aller fleste bransjer, og som annonsør er du i dag avhengig av å utnytte mulighetene til din fordel om du ønsker å skille deg fra mengden. Det kan dog være krevende å holde seg oppdatert på Facebook-relaterte nyheter og muligheter på egenhånd.

 Les om 5 fallgruver ved Facebook-annonsering her

I Trygg Media har vi dedikerte Facebook-spesialister som til enhver tid administrerer en rekke lokale og landsdekkende kampanjer. Vi er resultatorienterte og vet hvilke annonseformater og hva slags målretting og optimalisering som fungerer best i hver enkelt situasjon. Vi er avhengige av å skape resultater for å opprettholde våre kunderelasjoner, og det er dermed en forutsetning for vårt arbeid at vi holder oss oppdaterte på utviklingen av Facebook som annonseringskanal.

Vi bistår gjerne hele veien fra konseptutvikling og annonseproduksjon til gjennomføring og optimalisering av dine kampanjer for å sikre at resultatene står til dine forventninger. I tillegg har vi systemutviklere i bedriften som bistår vår markedsføringsavdeling for å sikre korrekt sporing og effektevaluering av kampanjeresultater – fra første visning, til siste salg.

Har du flere spørsmål om Facebook-annonsering, ta kontakt!

 

Ønsker du hjelp med annonsering på Facebook? Les mer her!

More Posts