Blogging er viktig for SEO

Hvorfor blogging er viktig for SEO

Line Daleng

Blogging fører til bedre rangeringer, troverdighet og bygger relasjoner med dine kunder.

Blogging er viktig for stort sett alle bedrifter. Det viser kompetanse, bygger tillit og troverdighet. Relevant blogging er et redskap for å bygge relasjoner og engasjere med målgruppen og hjelper deg med å skille deg ut fra dine konkurrenter. En av de viktigste årsakene til at blogging er viktig, er at det kan «booste» resultatene dine for SEO.

Søkemotoroptimalisering (SEO) er en serie av aktiviteter som optimaliserer innholdet ditt for å forbedre den organiske trafikken.

Les mer om hva SEO er i dette blogginnlegget.

Søkemotorer foretrekker nytt innhold

Søkemotorer ønsker ikke å vise irrelevante og utdaterte nettsider for brukerne sine. Den viktigste oppgaven for søkemotoren kundene dine bruker for å finne selskaper som ditt vil vise det nyeste og mest relevante innholdet når et søk utføres. Søkemotorer foretrekker derfor nytt og unikt innhold fremfor utdatert eller statisk.

Det «vanlige» innholdet på en nettside endres sjeldent. Derfor er det viktig å ha en blogg med en strøm av ny informasjon. Dersom nettsiden din ikke har blitt oppdatert med ny informasjon på over ett år, er det sannsynlig at en annen konkurrent rangerer høyere enn ditt i søkeresultatet. Ved å blogge, bygger du en relasjon med leserne dine, posisjonerer deg som en ekspert innen feltet, og ikke minst gir nytt innhold til indeksering hos Google.

Søkeord

Tenk gjennom valg av søkeord. Bruk gjerne lengre søkeord og fraser som folk ofte søker på når de søker etter informasjon. Istedenfor å bruke søkeordet mange ganger i løpet av teksten (Keywords stuffing), fokuser heller på å besvare spørsmål din målgruppe har. Gi kunnskap til de som besøker nettsiden din.

Les også mitt blogginnlegg om valg av søkeord.

Popularitet og sosiale medier

Når bloggen din deles og klikkes på, beveger de seg opp i søkeresultatet. Høye lesertall og klikkfrekvens indikerer for søkemotoren at ditt innhold er relevant for brukerne. Dersom du leverer kvalitetsinnhold, vil leserne dine dele dette videre og dermed bidra til å vise at innholdet du leverer er relevant og besvarer spørsmål.

Bildebruk

Bilder og illustasjoner bryter opp teksten og gjør det enklere for brukerne å lese innholdet ditt. Det har i tillegg en plass innen SEO. Ved å inkludere bilder på bloggen din, gir du flere enn én måte for søkemotorer å finne deg. Pass på at du navngir dem relevant med tanke på søketermer eller søkeord, og at du gjør de samme for Alt-teksten. Alt-teksten skal beskrive hva som er på bildet for de som ikke kan se bilder på PC-skjermer. Av denne grunnen, må alt-teksten din være forsiktig lagt opp for å tjene to hensikter: SEO og informasjon.

Blogging forsterker kunderelasjon i Sosiale Medier

Sosiale medier som Facebook og Instagram tilbyr en plattform for deg å forsterke relasjonen med dine kunder. Ved å legge ut bloggpostene på din Facebook-side, holder du målgruppen engasjert, beviser at de har gjort riktig valg ved å ha en relasjon med deg, samt fasiliteter for videre spredning av innholdet ditt.

Få flere kunder med blogging

På sikt vil kombinasjonen av din innsats med blogging og spredning på sosiale medier kunne bidra til at din bedrift klatrer høyere opp i søkeresultatet, forsterke eksisterende kunderelasjoner samt føre til flere kunder.

 

Les mer om innholdsmarkedsføring her

More Posts

Les mer om innholdsmarkedsføring her