Logoer sosiale medier

Kanalvalg i Sosiale Medier

?

Hvilke kanaler treffer mine brukere? 

I alle høyeste grad kan vi nå si at sosiale medier har kommet for å bli, og det er mange ulike som vil eksistere side om side. Dette betyr ikke nødvendigvis at alle er en like god kanal for deg, og absolutt ikke at du skal være i alle. Hvordan skal man da avgjøre hvilke man skal benytte? Hvilke kanaler treffer mine brukere? 

 

Et kanalvalg på linje med alle andre

På samme måte som man gjør grundige vurderinger før man annonserer i aviser eller på tv, og evaluerer effekt, må man gjøre aktive valg rundt sosiale medier. Vi anbefaler deg å stille deg selv noen spørsmål først:

  1. Hvorfor skal vi (din virksomhet) være i sosiale medier? Hva er våre mål for slik kommunikasjon?
  2. Hvem skal vi nå? Hvem er våre kunder/brukere?
  3. Hvor når vi disse? Hvilke kanaler bruker våre kunder/brukere?
  4. Hva skal vi formidle til brukerne? Hvilket budskap skal formidles i hver kanal for at innholdet skal være relevant?
  5. Når skal vi gjøre dette? Hvor ofte skal innhold publiseres?

Det er dessverre altfor mange bedrifter som, for eksempel, har laget seg en Facebook-side uten å bruke denne til noe. Dette tjener ofte mot sin hensikt da man har åpnet en kommunikasjonskanal som ikke besvares. Man ville ikke satt telefonnummeret sitt i den gode, gamle telefonkatalogen uten å svare på telefonen når den ringte heller. I samme grad må man være forberedt på å jobbe aktivt med de kanaler man skal være representert i. Sosiale medier er en mulighet til å aktivt vise frem din virksomhet. 

Egenskaper ved de ulike kanalene

I mange tilfeller vil man velge å bruke flere kanaler for å nå sine kunder/brukere, og kanskje vil man formulere samme budskap ulikt i hver kanal basert på hvem man kommuniserer med, og de begrensninger den enkelte kanal legger på deg.

Facebook

 

Facebook-logo

Majoriteten av brukere er mellom 25 og 44 år, og disse bruker Facebook hyppig mens de er på farten, noe som igjen fører til stor andel mobiltrafikk. Kvinner er oftere innom Facebook enn menn.

På grunn av den store trafikken vil også konkurransen være ganske tøff her, men målrettingsmulighetene er mange, noe som gjør det enklere å treffe riktige personer og bygge ditt publikum videre. Facebook er en kanal hvor visuelle virkemidler er meget viktig, så om du ikke har mulighet til å legge ved bilder eller videoer er det vanskelig å synes i mengden på Facebook.

 

Twitter

 

twitterlogo

 

Denne kanalen egner seg veldig godt til korte, konsise oppdateringer av hyppig art. Det er viktig å være bevisst på at dette er en kanal som krever at du er pålogget, og er ikke det beste valget om det ikke skjer mye nytt hos dere. 

Brukere mellom 18 og 29 år dominerer bruken, men andelen brukere over 40 år øker mest. 

 

Instagram

 

instagram logo

Den hurtigst voksende bildeportalen. Instagram lar seg enkelt integrere med Facebook og Twitter, noe som gjør deling i flere kanaler enkelt og tidseffektivt. Over 50 % av kvinner under 40 år sjekker Instagram daglig, og til tross for at 18 til 29 år er den største gruppen i dag er det de over 30 år som står for den største veksten.

Egner seg godt om du kan dele flotte bilder og videoer, og Instagram er en svært god kanal for å treffe de yngre segmentene. 

 

LinkedIn

 

linkedin logo

Egner seg svært godt til deg som har ditt virke innen B2B, for andre er det ofte nok å ha en profil som kommuniserer basis informasjon om virksomheten, og det er en kanal som brukes effektivt i rekrutteringsprosesser. 

 

Google My Business

google my business logo

Googles egen sosiale kanal. Ikke den kanalen med mest trafikk, men den eneste kanalen der de fleste kan nyte godt av å bare ha en profil. Dette fordi profilen din vil være med å jobbe for deg i arbeidet med søkemotoroptimalisering, altså din søkbarhet. Fordi det er en kanal med mindre trafikk, gir det også mindre konkurranse. Her kan man prøve seg litt fram, og plutselig er ting endret, da er det veldig kjekt for de som allerede er her. 

 

Pinterest

 pinterest logo

Pinterest er per i dag ikke den største kanalen i Norge, men voksende. Kanalen egner seg meget godt som en bildedelingstjeneste som egner seg godt for nettbutikker og lenking opp mot  innhold (eks. lenke til bloggposter på egne kanaler). Denne kanalen kan være spennende for deg spesielt om dine kunder er kvinner mellom 18 og 39 år.

 

Vanskelig å velge?

Kanskje synes du, som mange andre, at det fortsatt er vanskelig å velge? Da anbefaler vi deg å starte med en kanal, for de fleste vil Facebook være et godt sted å starte. Prøv deg fram, gjør ulike varianter, evaluer underveis og analyser, prøv igjen. Vær ikke redd for å prøve, alle må starte ett sted. 

Synes du fortsatt dette er vanskelig? Ta gjerne kontakt med oss i Trygg Media, vi hjelper deg gjerne!

Til slutt; Ikke la sosiale media være urørt terreng, gjør aktive valg for hvor du skal være, men også for hvor du IKKE skal være. 

Sist oppdatert: 30.oktober 2017

Flere blogginnlegg