pexels-photo-684314.jpeg

Det du må vite om programmatic annonsering

Forklart på norsk.

 

Programmatisk annonsering er revolusjonerende for markedsføringen. Begrepet programmatisk annonsering (også kjent som programmatic advertising og programmatic buying) omfatter en rekke teknologier som automatiserer kjøp, plassering og optimalisering av annonser basert på predefinerte variabler.


I takt med sterk vekst i online-annonsering, der digital markedsføring utgjør en stadig større andel av markedsbudsjettet har det oppstått et behov for mer avansert teknologi til å få optimalt utbytte av mulighetene som ligger i online-annonsering.

Hva er programmatisk annonsering?

Begrepet programmatic buying (også kjent som programmatic advertising og programmatisk annonsering) omfatter en rekke teknologier som automatiserer kjøp, plassering og optimalisering av mediainventar basert på predefinerte variabler.

Programmatiske annonser kjøpes i hovedsak med real-time bidding (RTB) og programmatic direct. Veksten er i hovedsak drevet at RTB – den auksjonsbasert fremgangsmåten for programmatic der digitale displayannonser blir kjøpt og solgt i sanntid.

I takt med at publisistene åpner for private deals forventer vi også en vekst i programmatic direct / programmatic guaranteed der man på forhånd kan kjøpe garanterte visninger.

Se også episode 6 av vår videopodcast "Programmatic 101" 

 

Kjøp annonseplasser på auksjon

RTB åpner for at media inventar som bannerannonser, videoannonser, utendørs skjermer (digitale) mm. kan kjøpes gjennom et auksjonssystem som utfolder seg i millisekunder før en webside lastes av en bruker.

Real Time Bidding er i sterk vekst på reklamemarkedet akkurat nå. Selv om RTB har hatt en litt sen start i Norge sammenlignet med våre naboland og ikke minst USA, er det norske markedet nå i sterkt vekst med en økning på 175% fra 2014 til 2015 og utgjør i dag over 17% av det totale online-displaybudsjettet (kilde: Delta Projects).

 

programmatic annonsering Trygg Media

 

Få tilgang til spesifikke nettsider

Det som tidligere har vært negativt med progammatic har utvilsom vært tilgangen på premium siter og plasseringer. Der tilbudet tradisjonelt har bestått av restplasseringer, har nå de fleste mediehusene, deriblant Schibsted (med nettsider som vg.no, finn.no, aftenposten.no, E24.no, adressa.no, bt.no), åpnet for såkalte private deals der annonsørene kan inngå egne avtaler for å gjøre programmatiske kjøp på en spesifikk nettside eller et nettverk.

Når man ser på veksten av programmatic i Norge og verden forøvrig, er det ingen tvil om at dette vil bli en utfordrer til alle flater også de tradisjonelle kanalene som TV og Radio. Det kan koste dyrt å ikke henge med i denne utviklingen.

 

Fordeler med programmatisk annonsering

Fordelen med programmatisk annonsering er mange.

1. Kjøpt i sanntid

Programmatiske annonser kjøpes i hovedsak med real-time bidding (RTB). RTB er en auksjonsbasert fremgangsmåte for programmatisk annonsering, der digitale annonser blir kjøpt og solgt i sanntid.

2. Bedre målretting og mer kostnadseffektivt

Programmatisk annonsering gir deg blant annet muligheten til å effektivisere mediekjøp, forbedre målrettingen, bruke egne datasett, øke kostnadseffektiviteten, og ha full kontroll på visningsfrekvensen på tvers av nettverk og plasseringer. Man kan med andre ord nå definerte grupperinger av sine potensielle kunder med et budskap som er skreddersydd for den spesifikke gruppen.

3. Stor rekkevidde

Gjennom såkalte private deals med de største mediehusene i Norge og utlandet, kan man gjøre programmatiske kjøp på tilnærmet alle nettsteder etter eget ønske, avgrenset av geografisk nedslagsfelt, foretrukket målgruppe og budsjett. Det gir alle annonsører, uavhengig av bedriftens størrelse, muligheten til å kjøpe gode annonseplasseringer på store nettsteder som blant annet VG, finn.no, Aftenposten, Dagbladet og TV2.

4. Analyse, effektmåling og optimalisering

I løpet av en kampanje analyseres resultatene, og man identifiserer hvilke mottakere som ha den responsen man ønsker på de programmatiske annonsene. Dataen som samles inn blir evaluert og benyttet som lærdom før en ny programmatisk kampanje skal gjennomføres i fremtiden. 

Sist oppdatert: 7. mai 2018 

 

Ta kontakt med oss for mer informasjon om programmatisk annonsering!

Flere blogginnlegg