pexels-photo-70153.jpeg

SEO: kunsten å velge riktig søkeord

Tiden du legger inn på å undersøke hvilke søkeord som er riktige for deg og dine kunder er utgjør grunnlaget for innsatsen som gjøres for å bli synlig for besøkende når de er på utkikk etter dine produkter eller tjenester.

Line Daleng

Søkemotoroptimalisering handler om et ord i en søkemotor. Derfor er valg av riktig søkeord en av de viktigste aktivitetene om du ønsker å se en fortjeneste på arbeidet du gjør med SEO.

Som jeg har nevnt tidligere, er det ikke alltid snakk om antallet besøkende (kvantitet), men å tiltrekke de riktige besøkende (kvalitet). Her følger derfor noen tips til valg av riktig søkeord.

Valg av søkeord/nøkkelord

1. Er søkeordet relevant til innholdet på nettsiden din?

  • Vil søkere finne det de ser etter på siden din når de søker på disse søkeordene?
  • Blir de fornøyd med det de finner der?
  • Kan denne trafikken føre til et salg eller et annet forretningsmål?

Hvis svaret er ja på alle disse spørsmålene - fortsett!

Les også innlegget mitt om riktig bruk av søkeord.

2. Søk etter søkeordet/ frasen i de store søkemotorene.

I Norge er Google og Bing de største søkemotorene.

Ved å forstå hvilke nettsider som allerede har en god rangering kan gi deg innsikt i hvor vanskelig det kan bli å rangere for et bestemt søkeord.

3. Undersøk trafikken i Google AdWords

Lag en kampanje i Google AdWords med søkeordet som “eksakt samsvar” inn til relevant landingsside. Se på antall klikk, visninger og konverteringer. Bruk dataene du har samlet til å vurdere verdien av hvert søkeord.

God klikkfrekvens?

For eksempel, hvis søkeannonsen din ga 200 visninger på en dag, hvor 70 har klikket seg inn til siden og de har utført 2 mål som er av verdi for deg, er dette et søkeord som er verdt å investere tid på.

Dårlig klikkfrekvens?

Eller få søk? Da er ikke dette riktig søkeord for deg. Sett deg inn i målgruppen din, og finn ut av hva de søker etter. Bruk “søketerm”-rapporten i AdWords for å se etter ord og uttrykk kundene faktisk bruker i søkefeltet. Og- som i Stigespillet - gå tilbake til start.

3. Undersøk hvilke organiske søk som gir trafikk

Lag en Google Search Console-konto. Undersøk hvilke søkeord som faktisk fører til klikk i dag, klikkfrekvensen og dagens plassering. Sannsynligheten for at disse søkeordene kan føre til verdi er høy. Vær særlig obs på søkeord med høy visningsfrekvens men få klikk. Disse søkeordene kan være verdt å notere seg.

Synes du dette høres ut som en tidkrevende prosess?

Søkemotoroptimalisering tar tid, og er ikke en aktivitet for de utålmodige. I motsetning til søkeannonsering hvor du ganske snart vil se resultater av arbeidet du har gjort, må du belage deg på en langt lengre tidshorisont når det kommer til SEO. Tiden du legger inn på å undersøke hvilke søkeord som er riktige for deg og dine kunder er derfor grunnlaget for resten av innsatsen som gjøres for å bli synlig for besøkende når de er på utkikk etter nettopp dine produkter eller tjenester.

Men - investeringen er verdt det. Med en vellykket søkemotoroptimalisering vil du på sikt kunne oppnå en lavere pris per måloppnåelse samt øke merkevarebevisstheten.

 

Vil du høre mer om SEO?

More Posts

Vil du høre mer om SEO?