Hvordan definerer vi søkemotoroptimalisering? Hvordan måler man suksess?
Mange definerer søkemotoroptimalisering (SEO) som en prosess med mål om å rangere høyere i et søkeresultat på bestemte søkeord. Dette er på mange måter riktig, men det finnes flere nyanser her.
Først og fremst handler søkemotoroptimalisering om å tiltrekke potensielle kunder som er på utkikk etter ditt produkt eller tjeneste inn til nettsiden din.
Med dette mener vi at målet bør være å øke kvaliteten og kvantiteten på den organiske trafikken inn til nettstedet ditt.
La oss gå gjennom det grunnleggende:
Denne prosessen har gjerne tatt noen få sekunder, og det er her søkemotoroptimalisering kommer inn.
Bak kulissene i dette søket har søkemotoren, i dette tilfellet Google, lest det du har skrevet i søkevinduet. Google sine roboter har i løpet av få sekunder lest gjennom alle nettsider for å finne de mest relevante sidene til ditt søk.
Google leser de tekniske elementene på siden din som URL, linker til og fra nettsiden din, tekstinnhold og bildetekst. Dette hjelper robotene til å forstå hvilke nettsider som passer til søket og påvirker hvor høyt oppe du kommer på søkeresultatet.
Så kommer kvaliteten inn.
For det nytter lite at noen har klikket seg inn på siden din og de ikke finner det de er på utkikk etter. Enda mindre nytter det om søkeordet du har ønsket å rangere høyt på, ikke er ord folk bruker, og som ikke har noe søketrafikk. Her har vi skrevet om riktig valg av søkeord. Mange bedrifter feiler i å skrive på kundens språk, og bruker ofte tekstfeltet til å skrive om seg selv med fagbegrep. Dette er også vanlig ved valg av søkeord å optimalisere på, og hindrer potensielle salg.
SEO handler altså om mer enn kun å rangere høyt på et valgt søkeord. Kvaliteten i valg av søkeord og innhold er mer verdifull enn antall klikk inn til siden. For det er i kvaliteten kundelojalitet, merkevarebevissthet og salget ligger.
SEO: forkortelse av søkemotoroptimalisering
Søkemotor: Et program/nettjeneste som leter frem nettsider og rangerer dem ut i fra hva det mener er relevant, eks. Google søk, Bing søk, Yahoo søk.
Organiske resultater: Annonser i f. eks Google eller Bing tar opp en stor del av mange sider i søkeresultatet. Organisk trafikk er den trafikken du ikke må betale for.
Sist oppdatert: 27.oktober 2017