Banner.jpg

4 tips til suksess på Facebook

Kriterier for suksess på Facebook.

4 grunnleggende tips for hvordan din bedrift kan oppnå suksess på Facebook.

Facebook byr på mange muligheter om kanalen brukes riktig. I dette blogginnlegget gir vi deg 4 grunnleggende tips for hvordan din bedrift kan oppnå suksess på Facebook.

Les også "Bør min bedrift være på Facebook?"

 

1. Opprett en bedriftsprofil

Ganske elementært, men det mest fundamentale elementet for å lykkes på Facebook er selvfølgelig å opprette en egen Facebook-side til din bedrift. Bedriftsprofilen mulighet til å fortelle verden grunnlaget for bedriftens eksistens, hva den produserer og leverer. Man kan også oppgi viktig informasjon som åpningstider og kontaktinfo. I tillegg bør man også legge til store, appellerende bilder relatert til bedriften for å gi brukeren en god visuell opplevelse.

Fortell om bedriften

Utover den grunnleggende informasjonen kan du i korte trekk fortelle om bedriften. Under "Om" på bedriftssiden din kan du fylle ut informasjon om bedriftens historie, åpningstider, kontaktinformasjon og forretningskategori. Disse opplysningene hjelper brukeren å finne ut mer om din virksomhet og gjør det lettere for søkemotorene å identifisere siden som relevant når brukere søker etter produkter eller tjenester bedriften leverer. Når du legger til en forretningskategori, vil kundene dine kunne rangere bedriften og legge igjen vurderinger.

Call to action

Legg gjerne til "Call-to-action"- knapper på Facebook-siden. Handlingsfremmende knapper som "ring nå", "Send melding" og "Kontakt oss" vil gi kunden mulighet til å nå bedriften uten at vedkommende forlater Facebook.

Legg til dine tjenester eller produkter

Nå er det mulig å legge til en butikkdel eller tjenestedel på bedriftssiden på Facebook. Her kan du legge ut produkter for salg eller fortelle om tjenestene du leverer.

 

2. Del innlegg på veggen din

Deling av engasjerende, nyttige, relevante og interessante innlegg eller lenker på veggen, holder brukere som liker bedriftens Facebook-side informert om hva som skjer i og rundt bedriften. Kunder og andre brukere kan like, kommentere, eller dele dine innlegg, noe som bidrar til å bygge relasjoner både med eksisterende og potensielle kunder. Disse kan fremmes, slik at innlegget vises for andre brukere, basert på segmenteringsverktøyet til Facebook.

“You are what you share.” ― Charles W. Leadbeater

Hold kundene engasjert

Husk at det ikke alltid er de mest informative innleggene som får mest oppmerksomhet. Det kan lønne seg å prøve seg frem for å finne ut hva dine eksisterende og potensielle kunder liker og deler med andre. Forsøk å dele fascinerende og engasjerende innhold. Forsøk gjerne med bilder, humor og spennende linker. Innleggene trenger ikke nødvendigvis å pushe salg, det kan være helt andre hendelser i bedriftens hverdag som opptar og engasjerer kundene langt mer enn selve produktet eller tjenesten som leveres. Disse kan godt kommuniseres på en uhøytidelig og folkelig måte. På grunnlag av disse mulighetene er Facebook en strålende kanal for merkevarebygging og langsiktig lønnsomhet.

Vær tilstede samtidig som kundene

Det er ikke alltid kundene er tilstede på Facebook, og graden av engasjement og rekkevidde vil variere med dagene i uken og timene på dagen. Ettermiddagen og kvelden er naturlig nok best med tanke på å treffe flest mulig, men det kan variere ut fra hvem bedriften ønsker å treffe. Man må prøve seg frem for å finne de optimale tidspunktene.

 

3. Annonsering på Facebook

Med Facebook-annonser kan man nå ut til brukere basert på kriterier som geografi, demografi, psykografi og livsstil. Segmenteringen er enkel på grunnlag av informasjonen brukerne oppgir om seg selv. Man velger målgrupper ut fra lokasjon, kjønn, alder, utdanning, yrker, titler, interesser, hobbyer, kjøpsatferd og mange flere kriterier.

Les også 5 fallgruver ved Facebook-annonsering.

Hva ønsker du å oppnå?

Annonsene bør utarbeides og formes etter hvilken målsetning man har med markedsføringen. Det bør foreligge en tydelig strategi bak atferden og aktivitetene som gjennomføres.

  • Er det en merkevarebyggende aktivitet?
  • Ønskes økt salg på et bestemt produkt, eller en tjeneste?
  • Er målet kanskje å oppnå et større antall påmeldinger til et arrangement?

Facebook har utviklet verktøy for å hjelpe annonsøren og realisere sin målsetning uavhengig om man ønsker engasjement på Facebook-siden, flere likes, besøk på nettsiden, konverteringer (bestilling, kjøp, eller andre ønskede handlinger på nettsiden), salg av applikasjon, engasjement på applikasjon, synlighet rundt arrangement, spesialtilbud på enkeltprodukter eller tjenester, videovisninger, bildekarusellannonser, eller dynamiske produktannonser.

Man kan også kombinere flere av disse. Erfaringsmessig vil videoannonser, som også teoretisk er mest virkningsfullt, være et av de beste alternativene. I tillegg ser vi at bildekaruseller har evnen til å vise flere aspekter av bedriften, produktet, eller tjenesten på en gang, og at brukerne ofte bruker tid på å bla i karusellene. Sistnevnte har, i likhet med andre bildeannonser på Facebook, evnen til å kommunisere merkevarenavn og enkle budskap til brukere som ikke bruker mye tid på annonsen, nettopp fordi alle bilder og all tekst er statiske.

 

facebook karusell-annonsering eksempel fra Facebook

 

4. Hold budskapet tydelig

Uansett hvilken type annonse man ender opp med å velge, bør budskapet være tydelig og bære preg av hva målsetningen med annonseringen er. Et godt budskap underbygger bedriftens identitet og personlighet, slik at man tilegner seg oppmerksomhet fra eksisterende kunder som allerede kjenner bedriften og dens leveranser, og legges merke til av potensielle kunder som enda ikke har hatt interaksjon med bedriften. Budskapet bør være kort og konsist, og inneholde kun de mest nødvendige opplysningene – brukere har en tendens til å scrolle gjennom Facebook raskt.

Budskapet bør være kort og konsist

Forsøk utover det å tenke på hva det er som får dine kunder til å handle av akkurat din virksomhet, og utform budskap og bilder ut fra hva som virker appellerende for deres emosjonelle tilknytning til bedriften, produktet, og/eller tjenesten. Bildene bør være av høy kvalitet, produktet eller gjenstanden må være interessant, organisering og plassering bør være gjennomtenkt, og vinkel og belysning må tas i betraktning. Ta i tillegg høyde for at støy i omgivelsene kan forstyrre brukerens evne til å oppfatte budskapet, og husk at mennesker elsker mennesker – også i bilder!

Sist oppdatert: 11.oktober 2017

 

Flere blogginnlegg